خطبه های نمازجمعه 1 5 1395
امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶

گزارش عملکرد

فعالیت و چارت

ارتباط با ما

m o s a l l a b a b o l . i r
مصلای بزرگ بابل ، نماز جمعه بابل
  • نام پروژه
  • نام پروژه۲

             يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ اى کسانى که ایمان آورده اید ! هنگامى که براى نماز روز جمعه اذان گفته مى شود به سوى ذکر خدا بشتابید ، و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است.            پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: کسی که ندای اذان نماز جمعه را بشنود، نماز جمعه بر او واجب خواهد شد. (کنزالعمال، ج 7 ص 723).



برنامه های ستاد




پیوندها


خطبه های نمازجمعه 1 5 1395

 

نمازجمعه این هفته ی شهرستان بابل در تاریخ (1 5 1395 ) به امامت موقت حجت الاسلام و المسلمین ناصر شکریان و با حضور پرشور مردم ولایتمدار شهرستان دارالمؤمنین بابل در مصلای بزرگ این شهرستان برگزار شد

 

خطبه اول

امام جمعه ی موقت بابل در ابتدای خطبه ی اول به رعایت تقوالی الهی سفارش کرد.

 

ساروز شهادت امام صادق(ع)

خطیب جمعه ی بابل با اشاره به اینکه در آستانه ی شهادت امام جعفر صادق(ع) قرار داریم گفت: شنبه ی هفته ی آینده با سالروز شهادت امام صادق(ع) در 25 شوال مصادف است.

وی در ادامه به ویژگی زمان حیات امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در زمان حیات امام صادق(ع) فرتی فرصتی ایجاد شد تا ایشان معارف ناب الهی و اهل بیت(ع) را برای مردم بیان کنند و به تربیت شاگردانی در حدود 4000 نفر در موضوعات و رشته های مختلف بپردازند. ایشان مؤسس حوزه ی علمیه بودند لذا طلبه ها را شاگردان امام صادق(ع) می خوانند که روایات متعددی از آن حضرت(ع) نقل شده است که محمدابن مسلم در حدود 30هزار روایت و جابرابن جعفی70هزار روایت از آن حضرت(ع) نقل کرده اند. یکی از موضوعاتی که امام صادق(ع) در ارتباط با آن بسیار سخن گفته اند مسأله ی مهدویت و امام آخرالزمان(ع) است. در روایتی از آن حضرت(ع) آمده است که روز قیام و روز ظهور فرزندمان در روز جمعه است. اگر روزهای دیگر هفته در انتظار ظهور آن حضرت(عج) هستیم در روز جمعه باید شدت انتظار ما بیشتر باشد. روز جمعه ی ما باید با روزهای دیگر فرق داشته باشد و به صورت جدی و با اعتقاد راسخ هر جمعه منتظر ظپهور آن حضرت(عج) باشیم. در دعای عهد که به سفارش و توصیه امام صادق(ع)  که انسان باید هر صبح آن را بخواند و با امام زمان(عج) تجدید عهد کند می خوانیم که ما ظهور تو را نزدیک و مخالفان آن را دور می دانند. در زیارت روز جمعه که زیارت مخصوص امام زمان(عج) می گوییم که ای مولای من امروز روز جمعه و روز تو است که ظهورتو در این روز است. خدا گذشتگان را رحمت کند که در روز جمعه شمشیرهای خود را در خانه آماده می کردند و منتظر ظهور آقا بودند. عده ای سوار بر مرکب های خود از شهر خارج می شدند و در بیابان منتظر صدای دلربای حضرت (عج) از کنار کعبه بودند. نباید به زندگی بدون حضرت(عج) عادت کنیم و روز جمعه را مثل روزهای دیگر بدانیم. هر جمعه احتمال می رود روز ظهور حضرت(عج) باشد. مرحوم آیت ا... العظمی بهجت(ره) فرمودند که تعجب نکنید که اگر بگویند فردا روز ظهور امام زمان(عج) است. خود حضرت(عج) فرمود که ظهور ما ناگهانی فرا می رسد. نکند آقا بیاید و ما در غفلت باشیم. امام باقر(ع) فرمود که شباهت امام آخرالزمان(عج) و یوسف(ع) این است که ظهور هر دو ناگهانی است. امام جواد(ع) فرمودکه در یک شب خدای متعال امر فرج را فراهم می کنند همانند آنکه حضرت موسی(ع) رفت تا برای خانواده اش آتشی بیاورد جبرئیل نازل شد و او را پیامبر قرار داد. امام حسن(ع) از جد خود محمدابن عبدا...(ص) سؤال نمود که یا رسول ا...(ص) قیام مهدی آل محمد(عج) کی خواهد بود؟

حضرت(ص) فرمود که حسن جانم مثل ظهور فرزند ما مهدی به مانند مثل قیامت است. قیامت ناگهانی فرا می رسد. امام صادق(ع) هر صبح و شام باید در انتظار ظهور حضرت(عج) باشیم. روز جمعه یک ویژگی خاص دارد که انتظار ما باید بیشتر شود و آمادگی روحی و اخلاقی و جسمی و ظاهری داشته باشیم. حتی ناخن هایتان را نیز بگیرید و استحمام کنید. برخی با غسل روز جمعه غسل شهادت نیز می کنند و می گویند که چه بسا روز ظهور حضرت(عج) باشد و شاید در رکاب حضرت(عج) شهید شویم. در بعضی روایت آمده است که شمشیرها را در روز جمله از غلاف در آورید تا به این اندازه هم در کارمان تأخیر نیافتد.روز جمعه هم شوق دیدار پسر زهرا(س) و هم انتظار ظهور یار و هم ناله و ندبه است برای فراق و طولانی شدن عصر غیبت و دعای برای فرج امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام شکریان به ویژگی دیگر روز جمعه اشاره کرد و گفت:روز جمعه ویژگی دیگری نیز دارد. در زیارت روز جمعه می خوانیم که ای مولای من روز جمعه روز تو است و من هم مهمان تو هستیم. هم تو کریم هستی و هم اجداد تو کریم هستند. تو مأمور هستی از مهمانان خود پذیرایی کنی و به پناه آورندگان خود پناه بدهی. پس از من پذیرایی کن و مرا پناه بده. در دعای عهد می خوانیم که خدایا اگر مرگ بین من و امام زمان(عج) فاصله انداخت هنگامی که امامم ظهور کرد مرا از قبر خارج کن در حالی که کفنم به کمرم بسته باشد و شمشیرم آماده باشد و به امام زمانم لبیک بگویم. در زیارت نیمه ی شعبان آمده است که ای مولای من اگر مرگ من قبل از ظهورت فرا رسید تو و پدر و اجدادت را به درگاه خدا واسطه قرار می دهم که رجعتی داشسته باشم تا به یاری تو بشتابم. در زیارت رجبیه نیز می خوانیم که بعد از مرگ رجعت و بازگشت به دنیا داشته باشیم. امام صادق(ع) آرزوی رجعت داشت و می فرمود خدایا مرا به دنیا برگردان تا در رکاب فرزندم باشم.

در آخر دعای ندبه می خوانیم که غیبت امام زمان(عج) غم و اندوه امت پیامبر(ص) است. سدیر می گوید که بر امام صادق(ع) وارد شدم و دیدم که ایشان روی خاک نشسته است به امام زمان(عج) خطاب می کند و می فرماید که ای سید و آقایم غیبت تو راحتی و خواب را از من گرفته و زمین را بر من تنگ کرده است. گفتم که یابن رسول ا...(ص) به چه دلیل اینگونه اشک می ریزید؟ حضرت(ع) فرمود که دلیلش طولانی شدن غیبت فرزندم است. ما چقدر به فکر ظهور آقا هستیم و چقدر از خواب خود زده ایم؟ وقتی از ایشان پرسیدند که آیا ایشان به دنیا آمده اند؟ حضرت فرمود که نه اما اگر من باشم و ایشان به دنیا بیاید من در تمام ایام حیاتم خدمتگزاری ایشان را می کنم. حالا من و شما شیعه ی این آقا هستیم؟ چقدر ما منتظر این آقا هستیم؟ امام صادق(ع) به امام زمان(عج) فرمود که پدرم و مادرم فدای تو باد و جانم سپر بلای تو باشد. ما چقدر آماده ایم تا آقای ما بیاید؟ انسان منتظر در روز جمعه به مانند سربازی است که فرمانده اش به مرخصی رفته است.

فرمانده می گوید که روز جمعه ای برمی گردم آماده باشید زمانی که برگردم دستور حمله می دهم فرصت نیست. این سربازان برای آمدن فرمانده ی خود در آماده باش کامل هستند. ما باید خود را تطبیق بدهیم و ببینیم که جزو چه دسته ای هستیم؟ اگر پدری چهار فرزند داشته باشد و همه را داخل اتاق گذاشت و گفت می روم و بر می گردم و همه چیز را سر جای خودبگذارید. آنگاه یکی از فرزندان فراموش می کند که سفارش پدر ش را عمل کند و مشغول بازی می شود فرزند دیگر بر خلاف پدر همه چیز را به هم می زد و تهدید می کند کسی حق ندارد به چیزی دست بزند و آن را ردیف کند و سومی بترسد و فقط بنشیند و گریه کند تا پدرش بیاید و همه چیز را درست کند اما چهارمی دید که پدرش خواهد آمد و منتظر است تا همه چیز ردیف باشد پس شروع کرد به ردیف کردن اثاثیه. ما جز کدام دسته هستیم؟ به تعبیر علامه حسن زاده آملی اگر کودکان مشغول بازی هستند مگر کهن سالان سرگرم چه کاری هستند؟

 

 

خطبه ی دوم

 

امام جمعه ی موقت بابل در ابتدای خطبه ی دوم نیز به رعایت تقوای الهی سفارش کرد.

 

امام زمان(عج)خیر مطلق

امام جمعه ی موقت بابل ب اشاره به اینکه امام زمان(عج) خیر مطلق است گفت: اگر به دنبال خیر مطلق هستید و می خواهید دنیا و آخرت شما بهترین باشد بقیه ا... برای شما بهتر است اگر ایمان دارید همانا فرج و گشایش شما در سایه ی ظهور امام زمان (عج) است.

البته در این عصر اطاعت از امام زمان(عج) از طریق نائب او است. امکان ندارد کسی بگوید من امام زمان(عج) را اطاعت می کند اما از نائب او اطاعت نمی کنم. این انحراف است که بعضی ها بعضی چیزها را می گویند.

 

21 تیرماه سالروز عفاف و حجاب

خطیب جمعه ی بابل با اشاره اهمیت اسلام به مساله عفاف و حجاب گفت: رضاخان در 4 مرداد به درک واصل می شود و روز 7 مرداد روز ارتحال پرچم دار نهضت قیام گوهر شاد مرحوم مغفور حجت الاسلام بهلول سخنران انقلابی در مسجد گوهر شاد است.

رضا خان ملعون برای لائیک شدن ایران سفری را در خرداد سال1313 به ترکیه داشت. وقتی که برگشت اعلام کرد که چادر دشمن ترقی و پیشرفت است وحم دمل را پیدا کرد و باید آن را نیش زد و از بین برد. در بهمن 1313 رضاخان دستور داد در مراسم افتتاح دانشگاه تهران دختران به کشف حجاب در مراسم شرکت کنند.

در سفری که به قم داشت به منزل مرجع تقلید وقت حضرت آیت ا... الاعظمی حائری داشت بدون سلام و علیک و تعارفی خطاب به مرجع تقلید گفت که رفتار خود را عوض کنید وگرنه حوزه ی شما را با خاک یکسان می کنم کشور مجاور ما ترکیه کشف حجاب کرد و به اروپا ملحق شد ما نیز باید این کتار را بکنیم.

این تصمیم هرگز عوض نمی شود و بدون اینکه جوابی بگیرد سریع بازگشت. مرجع وقت در مشهد حضرت آیت ا... سید حسین قمی خطاب به مردم گفت که ای مردم اسلام فدایی می خواهد و من حاضرم فدا شوم. در این اوضاع مراجع سکوت نکردند اما روشنفکران و ملی گراها سکوت کردند و چیزی نگفتند و یکشنبه 21 تیرماه سال 1314 صحن و سرای علی ابن موسی الرضا(ع) رنگ و بوی خون گرفت.

دوازده شب بود که به مسجد گوهرشاد حمله کردند و مردم آنجا را به خاک و خون کشیدند. آنقدر ماجرا را سانسور کردند که تعداد شهدا مشخص نیست.از ششصد تا دو هزار نفر آمار داده اند.

تعداد مجروحین نیز مشخص نشد. بسیاری از کسانی که در صحن بودند را زنده زنده دفن کردند. روشنفکران چیزی نگفتند و ملی گراها مدام دم از جزییاتی می زنند که مربوط به ایران است .

زمانی می گفتند که زبان ملی ما فارسی است چرا باید لغت عربی در آن باشد؟ حجاب مگر کلمه ی ملی نبود؟ چرا سکوت کردید؟ مگر چادر حجاب ملی نبود رو شنفکران هم  چیزی نگفتند . جالب است که در غرب و اروپا می آیند و کشف حجاب را قانونی می کنند و به زور حجاب را از سرشان می گیرند اما اگر حجاب در کشور ما قانونی هم باشد می شود خلاف آزادی؟

! یک بام و دو هوا؟ چطور کشف حجاب را تصویب می کنید کسی حق ندارد حجاب داشته باشد و آزاد هم نیست اما در کشور اسلامی و شیعه حجاب قانونی و باید رعایت شود. در اروپا و غرب و فساد و هم جنس بازی قانونی است.  اما اینجا عفت و حجاب و غیرت قانونی نباشد؟ متأسفاتنه روشنفکران ما و آنهایی که دم از ملی گرایی می زنند در این ایام نیز سکوت کردند و چیزی هم نگفته اند. حجاب یک مسأله ی عادی نیست. حجاب یک امر دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی ملی است. حجاب نماد مسلمان است. نماد زن مسلمان حجاب او است. حکم حجاب در قرآن آمده است

 

 

با اشاره به فرهنگ و قوانین غرب خاطر نشان کرد: چگونه است که در غرب و اروپا کشف حجاب را قانونی می‌کنند و تثبیت می‌کنند اما اگر در ایران حجاب بخواهد با توجه به دین و شریعت این مردم قانون باشد مشکل دارند یک بام و دو هوا تا کجا؟

حجت‌الاسلام شکریان گفت: چطور می‌شود در غرب با همراهی کلیسا و یا مذاهب موجود و یا حتی تئوری های فکری موجود قانون داشته باشیم ولی در کشور اسلامی قانون با مبانی فکر اسلامی نداشته باشیم؟

خطیب موقت نماز جمعه بابل ادامه داد: حجاب یک امر دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ملی است.حجاب نماد زن مسلمان است و حکمش هم در قرآن آمده است.

وی افزود: دشمنان اسلام و انقلاب با همه ظرفیت‌های تبلیغاتی آمده اند تا جلوی حجاب به ایستندو فضای مجازی را در این مسیر قرار داده اند و امروز شاهد هستیم  وسیع‌ترین مسئله در این فضاها حجاب است.

این استاد حوزه تصریح کرد: با بیان این‌که متاسفانه حجاب در دولت‌های مختلف ابزار سیاسی قرار گرفت، اظهار داشت: در برخی دولت‌ها این تفکر غلط رایج شد که اگر نکند ما با این مسئله برخورد کنیم ممکن است رای نیاوریم، با حجاب معامله سیاسی می‌کنند که یک ابزاری باشد برای رای آوردن یا نیاوردن،واقعا با حکم خدا اینگونه معامله بشود؟

خطیب موقت نماز جمعه بابل با اشاره به نحوه برخورد مسئولان گذشته با مسئله حجاب گفت: متاسفانه در دولت‌های گذشته و این دولت خیلی جدی با مسئله حجاب برخورد نمی‌کنند و خیلی جدی به میدان نمی‌آیند، ما از قوه مقننه، مجریه و قضائیه انتظار داریم حتی شما برادران و خواهران خانواده، اهالی تعلیم و تربیت همه و همه باید راجع به مسئله حجاب حساس باشید و جدی بگیرند.

وی در ادامه به پنجم مرداد سال ۵۸ برگزاری اولین امام جمعه تهران اشاره و خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) در اجرای نمازجمعه تاکید داشتند و امروز بعد از انقلاب در سراسر کشور نزدیک به ۹۰۰ نماز جمعه و در مازندران ۴۶ نماز جمعه اقامه می‌شود که از برکات امام (ره) و انقلاب است.

خطیب موقت نماز جمعه بابل تصریح کرد: نماز جمعه امری است که مانند خود در هیچ جامعه ای ندارد که فضای سیاسی اجتماعی ر ا اینچنین مورد تاثیر قرار دهد و در منزلت نمازجمعه همین مقدار بس که باید به جماعت خوانده شوند و بر آن تاکید شده است.

شکریان در ادامه با اشاره به ناملایمات موجود در جامعه اداری گفت: برخی از مسائل باعث صدمه به نظام می‌شود و مسئولان بیشتر باید رعایت کنند،مقام‌معظم رهبری فرمود: “اگر کاری موجب کاسته شدن اعتماد مردم نسبت به نظام شود فاجعه بزرگی است”.

وی افزود: ازجمله چیزهایی که باعث شد اعتماد مردم ضربه بخورد وجود فیش‌های غیر متعارف است .

خطیب جمعه بابل در پایان با اشاره به ۸ توصیه مقام معظم رهبری در مورد چگونگی برخورد با صاحبان فیش های نجومی، گفت: انتظار ما از مسئولان قوه مجریه و قضائیه و مسئولان دستگاه‌های نظارتی فرمان مقام معظم رهبری را بصورت کامل عمل کنند تا اعتماد مردم به نظام همواره پابرجا باشد، مسئولان هم باید شفاف سازی کنند، باید با هم عاملین این امر در دولت‌های قبلی و فعلی برخورد و به اطلاع مردم رسانده شود.

 
* نام شما:
ایمیل شما:
وب سایت:
نظر شما :

نام پاییتخت ایران چیست